تفاوت انواع عطر، ادکلن، ادوتوالت، ادوپرفیوم و …

تفاوت انواع عطر، ادکلن، ادوتوالت، ادوپرفیوم

تفاوت انواع عطر، ادکلن، ادوتوالت، ادوپرفیوم و …

تفاوت انواع عطر، ادکلن، ادوتوالت، ادوپرفیوم و ..

در این مقاله قصد داریم به تفاوت انواع عطر، ادکلن، ادوتوالت، ادوپرفیوم هنگام خرید عطر که باید به آنها توجه شود اشاره نماییم. اینکه از چه برندی بخریم، چه بویی را انتخاب کنیم، چه مقدار هزینه بابت عطر مورد نظرمان کنیم، و چه نوع عطری را انتخاب کنیم؟
اگر به بسته بندی ادکلن ها دقت کرده باشید، روی برخی از آنها عبارت Eau de Cologne نوشته شده و روی برخی دیگر عبارت Eau de Perfume یا Eau de Toilette. اگر برایتان سوال وجود دارد که این محصولات چه تفاوتی با هم دارند، با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم تفاوت این محصولات را بیان کنیم.
هنگام خرید این گونه محصولات، اگر تفاوت آنها را از هم ندانیم، تشخیص اینکه چه محصولی را باید خریداری کنیم، دشوار می شود. معمولاً فروشندگان نیز اطلاعات اندکی در این زمینه دارند، یا با راهنمایی نادرست، موجب گمراه شدن ذهن خریدار یا مشتری می شوند. اگر بخواهیم به زبان ساده تفاوت عطر و ادکلن و ادوتوالت (که بسیاری به اشتباه آن را ادوتویلت تلفظ می کنند) را ذکر کنیم، باید بگوییم تفاوت اصلی آن ها در میزان غلظت عصارۀ روغنی آنهاست.
باید بدانید که هیچ عطری به طور خالص در بازار عرضه نمی شود و قابل استفاده نیست. کمپانی های سازندۀ عطرها، ناچارند عطر خالص را با ترکیباتی دیگر مخلوط کنند تا آن را رقیق و قابل استفاده کنند. عموماً ترکیب اصلی همۀ انواع عطر را «الکل» تشکیل می دهد. بنابراین شاید بتوان گفت الکل در صنعت تولید عطر، به همان اندازه اهمیت دارد که عصارۀ روغنی عطر خالص. بنابراین، ماندگاری، پخش بو، و غلظت اقسام عطر، می تواند در انتخاب ما تعیین کننده باشد.

تفاوت انواع عطر، ادکلن، ادوتوالت، ادوپرفیوم
تفاوت انواع عطر، ادکلن، ادوتوالت، ادوپرفیوم و ..

1- پرفوم (perfume)

پرفوم یا به قول عده ای، «پرفیوم»، غلیظ ترین این ترکیبات است. همان که با عنوان عطر یا عطر خالص (Extrait de Parfum) نیز شناخته می شود که بین 20 تا 40 درصد غلظت دارد. طبیعتاً روغنی تر بودن آن باعث می شود غلظت بیشتری داشته باشد. معمولاً غلظت عطرها یا پرفوم ها، بین 20 تا 30 درصد است. همین غلظت عطر کافی است تا موجب شود ماندگاری آن بیشتر باشد و اطرافیان شما بین 6 تا 8 ساعت مهمان بوی خوش لباس یا بدن شما باشند. این غلظت، قادر است بوی شما را در یک مهمانی به حدی برجسته کند که مانند ابری همواره اطراف شما باشد. ابری که دیگران می توانند به آن وارد یا خارج شوند و بو و مزۀ آن را حس کنند. یا اگر با کسی دست بدهید یا او را در آغوش بگیرید، آن فرد بتواند با خاطرۀ بوی شما ساعتی را به سر کند. حدس این مسئله نیز دشوار نیست که غلظت بیشترِ آن به معنای گران تر بودنش نیز هست.
اگر قرار است عطر را به پوست خود بزنید، مناسب ترین گزینه برای شما، همین عطر است؛ زیرا چربی بیشتر، و الکل کمتری دارد و برای پوست های خشک و حساس مناسب تر است. اما به همین دلیل، برای استفاده روی لباس، چندان توصیه نمی شود؛ زیرا ممکن است لکۀ روغن آن، ظاهر لباس شما را کثیف جلوه دهد.

2- ادوپرفوم (eau de perfume)

پس از عطر، جانشین برحق او، ادوپرفوم (eau de perfume) است که گاهی با حروف اختصاری (EDP) نمایش داده می شود. واژۀ ادوپرفوم به فرانسه یعنی آبِ عطر! بنابراین می توان حدس زد که درصد غلظت آن کمتر از عطر است. ادوپرفوم با غلظتی معادل 15 تا 20 درصد، ماندگاری کمتری نسبت به پرفوم دارد و اصولاً قرار نیست بوی خوش آن، بیش از 4 تا 5 ساعت شما را همراهی کند. ادوپرفوم‌ها رایج ترین نوع موجود در بازار هستند. از عطر، ارزانتر، و از ادوتوالت گرانتر. زیرا الکل بیشتری دارند و میزان غلظت روغن آن کمتر است.
این ترکیب به دلیل میزان غلظت و ماندگاری اش، بوی ملایم تری دارد و برای مجالس و مهمانی های شبانه مناسب است و به تناسب بویی که دارد، برای سنین مختلف قابل استفاده است.

3- ادوتوالت (Eau de Toilette)

رتبۀ بعدی متعلق به (Eau de Toilette) است که گاهی با حروف اختصاری EDP از آن یاد می شود. البته این واژه نیز فرانسوی است و تلفظ صحیح آن ادوتوالت است، نه ادوتویلت! Toilette در زبان فرانسه به معنای آماده شدن و مهیا شدن است. غلظت ادوتوالت بین 5 تا 15 درصد است و قاعدتاً ماندگاری آن نسبت به دو ترکیب قبلی، کمتر است. بنابراین پس از 2 تا 3 ساعت، احساس می کنید بوی آن به اصطلاح از لباس شما پریده. جای تعجب نیست که این عطرها، محبوب ترین ترکیب بویای بازار هستند؛ زیرا قیمت آنها نسبت به دو ترکیب قبلی، به مراتب ارزان تر است.
این نکته را نیز باید به خاطر داشته باشید که غلظت کمتر ادوتوالت نسبت به ادوپرفوم به این معنا نیست که هردوی آنها بوی مشابهی دارند، با ماندگاری متفاوت؛ بلکه برخی دیگر از ترکیبات آنها نیز تفاوت می کند و موجب تغییر اندکی در رایحۀ آنها خواهد شد.

4- ادکلن یا ادوکلن (Eau de Cologne)

ادکلن یا ادوکلن (Eau de Cologne) معروف ترین نامی است که عموماً برای نامیدن تمام اقسام ترکیبات عطر از آن استفاده می شود. اما باید بدانیم که غلظت آن بسیار کمتر از ترکیبات قبلی است. ادکلن ها معمولاً بین 2 تا 4 درصد روغن عطر دارند و ترکیب اصلی آن ها را الکل تشکیل می دهد. غلظت کمتر آن به نفع جیب شماست و باعث شده قیمت کمتری داشته باشد. اما با همین قیمت کم، بعید نیست بوی آن بیش از 2 ساعت دوام داشته باشد؛ هرچند، هدف اصلی از تولید آن، خوشبو کردن محیط بوده. ظاهراً در قدیم به عصارۀ گیاهان و مرکبات، ادکلن گفته می شده.

5- اوفرایش یا اوفرش (Eau Fraiche)

fraiche صورت فرانسوی کلمۀ fresh انگلیسی است. به معنای تازه. شاید تا به حال نام اوفرایش (Eau Fraiche) به گوشتان نخورده باشد، اما حتماً واژۀ افترشیو (Aftershave) را شنیده اید. اوفرش ها اصولاً برای تر و تازه کردن پوست، به ویژه بعد از اصلاح صورت، ساخته شده اند. اما جالب است بدانید این ترکیب، حتی از ادکلن نیز غلظت کمتری دارد. غلظت این محصول معمولاً بین 1 تا 3 درصد است اما با همین غلظت اندک، می تواند جانشین مناسبی برای ادکلن باشد؛ زیرا ماندگاری آن کمتر از ادکلن نیست. تفاوت عمدۀ ادکلن با اوفرایش در ترکیب غیر روغنی آن است. در واقع در اوفرایش، به جای الکل، آب جایگزین شده است.

در هر صورت، از این به بعد، وقتی برای خرید عطر به بازار می روید، اطلاعات حک شده روی جعبه یا شیشۀ عطر را با دقت بیشتری بخوانید یا از فروشنده بپرسید.